Страници

четвъртък, 7 април 2011 г.

Бисквити от нищо...

Бисквити без масло, мляко и яйца. Няма начин? Има.

Опитвам се да открия към какво е алергична Ани. Спряхме всичко на млечна основа, не й давам и яйца, домати, бобови култури, чесън, лук, цитруси, ядки и соя. Отвратителна работа. Още нямаме кой знае какъв успех, но се молим и надяваме да успеем все пак.
Преди няколко седмици Ани показа голям интерес към солетите. Научи се да си ги хапва лесно и безпроблемно, как с нейните 4 полу-зъба - не ме питайте... Сега обаче солетите бяха изместени от върло влечение към бисквити. Обаче те всички не стават... Особено за това, което се опитваме да установим. Да не говорим, че ми причернява като си помисля от какво са направени и с какво всъщност се трови невръстното й телце. И това ме хвърли в дълбок размисъл. Викам си трябва да има начин да се направят бисквити и без тези неща. Ами има. Смея да твърдя, че го открих.

Изчетох разни рецепти за бисквити.
Потърсих какво са открили хората като заместители за всеки един от тези продукти.
Избрах си заместители с които да пробвам.
Хванах една рецепта за ушите и ........... ето го резултата.



Гордо отбелязвам, че не са някаква безвкусна гадост - цялата фамилия ги оцени. С мъхъмкащо одобрение. И още 2 приятелки с техните малки дребни господа-разбойници се включиха в дегустацията. Изядоха ги без забележки, та смея да твърдя, че би трябвало да са им допаднали. Което кара малкият здравословен войн в мен да ликува.
Рецептата подлежи на сериозно преправяне и подобряване, но като начало започнах така.

1 1/2 чаша овесено брашно (смляно с кафе машинка от обикновени фини овесени ядки, за 5 минути работа)
1/2 чаша бяло пшенично брашно (страх ме беше без хич от него, не исках да заместя изцяло с овесено, ама следващият път гарантирано ще го махна, смятам да опитам и с царевично, пък да видим)
1/2 чаша пюре от тиква /сварена, докато остане почти без вода/ (това е заместителя за 1/4 ч.ч. масло)
1/2 чаша кафява захар Мусковадо (много тъмна, мека и лепкава захар със страхотен вкус, продават я почти във всеки супермаркет вече)
1/3 чаша кафява захар Демерара (пак тъмна, но не чак толкова като Мусковадо-то, на кристали; и двата вида захар ще ги намаля следващия път, няма нужда от толкова много)
1/4 чаша накиснато във вода брашно от ленено семе /пак смляно в кафе-машинката/ (това е заместителя на 1 яйце, много добре докарва и консистенцията на суровото яйце като се накисне във вода, чак да не му се вярва на човек)
3 с.л. зехтин
1/2 ч.л. сода
1/2 ч.л. бакпулвер
1/4 ч.л. сол
По принцип в рецептата, която използвах за основа и замествах, имаше и 1 чаша сушени боровинки (предполагам може да кажем и стафиди), но заради Ани още не мога да слагам сушени плодове, трудно ще ги дъвче най-малкото. Но някой може да иска да опита.

Захарта се разбърква с тиквата (маслото), аз използвах миксер, но може и само с бъркалка за яйца. Добавят се лененото семе (яйцето) и брашното в което предварително са размесени содата, бакпулвера и солта. Обърква се с лъжица и е готово за печене. В предварително загрята фурна за около 15-20 минути, за големи и дебели бисквити като нашите, или предполагам 10-15 за по-малки и тънки. Аз използвах хартия за печене, че тавата ми не е много хубава, но предполагам, че може да се направят и само в намаслена тавичка. Може да прегорят отдолу по-лесно обаче, трябва да се внимава.

Оставяте да изстинат (въпреки че при мен и Ани това не беше възможно) после в кутия и хапвайте на воля.

Да ви е вкусно!

5 коментара:

  1. Браво Ради, страхотна рецепта! Наистина се получиха много вкусни бисквити! Идеална основа за експерименти със сушени плодове и шоколад :)

    ОтговорИзтриване
  2. Радост, пробвах рецептата - много вкусно, но не ми се получиха бисквити, а курабийки...идеи защо?

    ОтговорИзтриване
  3. Ами не мога да кажа със сигурност, но понякога много зависи от точните пропорции. По принцип идеята на тези бисквитки беше да са по-мекички като цяло, т.е. да не стават съвсем твърди като бисквити. На мен само веднъж ми се получиха като курабийки повече, забравих да сложа олио и имаше малко повече тиква. По принцип колкото повече олио и по-малко тиква, толкова по-сухи и твърди трябва да станат. Въпрос на експеримент предполагам.

    ОтговорИзтриване
  4. И аз си миля, че за бисквити трябва да има олио (после се сетих, де), но или съм съвсем кьорава , или в рецептата наистина няма олио...Иначе вкусът им е много добър и пак си е идейка за курабийки :)

    ОтговорИзтриване
  5. Леле, вярно, че съм го пропуснала зехтина. Веднага поправих грешката. Много извинявай Иве! И ако има други "пострадали" от този пропуск. Най-вероятно точно както съм го пропуснала и при второто си печене, така съм го спестила и тук. А уж много внимавам. Още веднъж - съжалявам! И хиляди благодарности на Ивето, че го забеляза.

    ОтговорИзтриване