Страници

четвъртък, 26 май 2011 г.

Quiche или солена тарта

   Винаги много съм я обичала тази дума - quiche. Гледаш я и се чудиш как да я произнесеш, като знаеш, че става въпрос за английски език все пак. J Поне за мен беше така. Докато не опитах първия си кийш (така се чете тази дума на английски). Мммм... Смешното е, че думата всъщност идва чак от немското Kuchen, което значи 'сладкиш'. (Ха-ха, сега ми направи впечатление и българската дума 'сладкиш' - сладък кийш може би? J Тук мога само да спекулирам, разбира се, нямам си и хабер от етимологията на думите в българския език.) Та, от там през френски език, та чак до английския в този си вариант на писане. Езикът е забавно нещо нали?
   Кийш в наши дни всъщност е една голяма тарта или пай със солен пълнеж обаче, който е базиран на яйца, мляко и сметана, като към тях се прибавят други пълнежи по избор - салами, меса, кашкавал, гъби, царевица, домати, лук, маслини, всякакви зелении като спанак и т.н. Да не говорим, че човек и откъм подправки може да се развихри.
   Тестото се прави много лесно. В общи линии е само масло, брашно, малко сол и малко студена вода. Аз поне така го правя. В някои рецепти използват и яйце, но аз не съм опитвала. Мотото ми винаги е било "Колкото се може по-лесно, стига да е вкусно". Та, маслото и брашното се втриват с пръсти едно в друго, докато се получат малки трохички. Добавя се по-мъничко студена (дори ледена) вода, докато се оформи тесто. Охлажда се в хладилник за половин час. Изважда се, оставя се 15 минути навън и след това се разточва на тънка (около 5 мм) кора с която се застила формата за печене (предварително намазана с масло, разбира се). Надупчва се с вилица и се посипва със сух грах или боб (за по-добре екипираните има специални дървени зърна за печене), за да не се надига тестото. Пече се около 20-тина минути. После се слага пълнежа и се пече до готовност.
tamsbestrecipes.com
На този сайт има и страхотна
рецепта без сметана, че и без мляко дори.
Гарантирано ще се опита!
    Пълнежите, както казах могат да варират до безкрайност, въпрос на въображение, според мен. Основното е да има яйца и сметана/мляко. Аз понеже не съм твърде голям фен на сметаната (като вкус а обичам много, говоря за хранителните й и калорийни стойности) опитах да го направя този  път само с половин чаша мляко и 4 яйца, с повечко плънка вътре - избрах си кисели краставички и шпек салам (по точно това имах в хладилника). Исках да сложа и сирене, но заради Ники не го направих този път. Иначе мисля, че ще получи по-добре. Кашкавалът също щеше да е правилен избор, само че и към него имам същите съображения като към сметаната и вкъщи не купуваме такъв, особено пък български. Та, само с яйца и мляко стана малко на шуплички вътре, което ще рече че водното съдържание му е било повечко, но на нас си ни хареса.
   Една от най-известните рецепти е Quiche Lorraine - кийш от областта Лотарингия. Той се прави с яйца, сметана, кашкавал, бекон и мъничко ситно нарязан лук. Още едно МММ..., този път голямо... Е, калорийно-нездравословна бомба си е, ама пък един път в годината си струва човек да се отпусне малко. Аз му викам - храна за душата. J
   Дано и вие хапнете нещо ммм- днес. Кийш може би?

Няма коментари:

Публикуване на коментар